Drömresa

 
Jag har sedan jag var liten haft en dröm om sydafrika. Ja jag kan erkänna sedan man såg Lejonkungen första gången så kändes det någonstans i själen att där skulle jag vilja vara någon dag.
En stor anledning är ju alla djuren. Jag älskar djur och dessa otroligt vackra djur som finns i Afrika är ju inte i närheten av våra egna vilda djur här hemma i sverige. Visst älgar är stora och ståtliga, men nej.
 
Sedan är det själva naturen. Kontrasten från det fina kusten som breder ut sig som en silkeslen slöja och omfamnar landet tryggt och vackert till den obeskrivligt stora savannen som talar om djurlivets hemligheter. 
 
Min drömresa. Sydafrika. Åka på safari. Bo på vandrarhem och leva primitivt för att få möjlighet att komma så nära landets verklighet som möjligt. Och när man talar om Afrikas verkligenhet så är det ju många gånger långt ifrån det jag just nämt ovan. Vackra djur och oändliga vyer. Eftersom jag inte själv varit där ännu och inte kunnat sett vad fattigdom, sjukdomn och korruption kan göra med medmänniskor så kan jag inte heller uttala mig om det. 
Men jag vet. Jag har pratat med dem som både har jobbat och varit i Afrika, inte just bara Sydafrika, men dem har talat om att det förändrade deras egna livssyn. Synen på hur rent ut sagt jäkla bra vi har det här i Sverige. Men det är en annan kategori känner jag.
 
 
Jag vill träffa Sydafrikanska stammar som lever i sina egenbyggda byar. Där dem alltid till synes lever för dagen. Och trots att dem i mina ögon inte verkar ha någonting så är dem överlyckliga och stolta över det dem har.
En lärdom som jag vet skulle vara bra för många. Inklusive mig själv.
 
 
En sån här resa drömmer jag om. Härligt va?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Iza

Det låter som en underbar resa. Det får du göra tycker jag! Då får ni bo i tält mitt på savannen som min syster och hennes familj gjorde, dem sa att det var en helt otrolig upplevelse, höra djurens läten om nätterna och se dem vackra djuren på dagarna. Efter en sådan resa inser man nog ännu mer hur bra vi (dem flesta) i sverige har det.

2012-11-23 @ 10:17:53
URL: http://fliizans.blogg.se
Postat av: Monika

Oh oh...jag följer med utan att blinka!!! Safari står på vår lista! Det SKA upplevas en dag ;) Låter som en riktigt underbar resa. Hoppas att ni kommer iväg på den. Min drömresa dröjer...men drömma får man :) Kram

2012-11-23 @ 22:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0