Betydelsen av bilder

 
Att älska foton. Eller att älska att ta foton, vet ni ju att jag gör. Men att sedan bevara dessa minnen i form av bilder, även det älskar jag. Det är viktigt för mig att ha minnen i from av bilder. Många gånger när jag glömmer kameran, eller när den är för klumpig för att ta med. Eller när jag dras med i en upplevelse, ett möte, en händelse där jag helt enkelt inte tar ett foto. Då kan jag bli innerligt ledsen över att jag inte fick med det på bild. 
Bilder och foton är viktigt för mig. Det är inte alltid det är viktigt att det är bra och välorganiserade foton. Bara det är en bild av stunden. Då minns jag den mycket bättre. Sen längre fram. Eller dagen efter.
 
 
 
Jag tappade minneskortet till vår kamera. 
 
Helt borta. Puts väck. 
 
Som om någon hade trollat bort det. Det var bannemig ingenstans. Jag har verkligen letat. Jag fick låna ett av min vapendragare så jag hade möjligheten att ta nya bilder.
Men det gamla var liksom borta. 
 
Månader har gått och härom dagen så tänkte jag återigen om jag kanske förhoppningsvis skulle hitta det någonstans.
 
Igår kom Elias och Thea hit.
 
Dem hade minneskortet med sig.
 
Tänk er såhär:
En ung kille, runt 20 årsåldern är ute och knallar. För en sekund kollar han neråt. Ibland gör man ju det. Kollar ner för att se var man sätter sina fötter. Och där, i gräset bredvid honom. Utanför ett dagis ligger ett litet blått minneskort. I gräset.
Skitbra tänker killen. Ett minneskort kommer alltid till användning.
Men när han ser bilderna på en mjölkvit glad bebis. Plus några andra barn så faller samvetet på plats och tanken om att detta tillhör någon som saknar det slår honom. 
Han mamma som är förskolelärare får se på bilderna.
Och vem ser hon på en av bilderna. Jo, Elias. Och Thea. Som sitter med sin lille kusin i famnen och skrattar. Elias som råkar vara ett barn som går på hennes avdelning på förskolan där hon arbetar.
Minneskortet hamnar tillslut i rätta händer.
 
 
Så glad över att fått tillbaka en del av väldigt betydelsefulla minnen.
Och tacksam över mina medmänniskor. 
 
 
Härligt va?!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Fantastiskt härligt slut! <3

2013-08-14 @ 23:02:43
Postat av: Therese Hindemith

Håller med dig.Foto är en viktig bit.Man minns mycket och det kan bearbeta mycket.Det vet både du och jag.

Minneskort historien är en SOLskens historia:)

Ha det nu mysigt.Kram

2013-08-15 @ 14:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0