Vinter

 
 
 
 
Igår blev det en prommenad ner till sjön där busungarna åkte skridskor! Det var en riktigt kall dag men dock så fin. Jag sa till Martin att jag hundra gånger om föredrar dessa krispigt soliga vinterdagarna framför halvmulna endast ljumna sommardagar. 
Vintern är en fantastisk årstid om den får vara som den är nu. 
Vi pratade om det lite i helgen och om jag ska rangordna mina favoritårstider så blir det.
 
Nr 1: Absolut HÖSTEN
Nr 2: Våren
Nr: 3 Vintern 
Nr 4: Sommaren
 
 
Många älskar ju sommaren. Och det är klart att jag gör det med. Men jag är allt som oftast mer stressad på sommaren. Så himla mycket som ska hinnas med på så kort tid. Man har ångest över allt man inte hinner att göra. Man har ångest för att man har för lite semester. Jag känner mig kass som inte tar hand om min trädgård bättre. Man kommer lättare på att : Oj vad jag borde ha tränat mer under vintern och våren. Kroppen liksom dallrar sådär ofint när man för en gång skull fått på sig bikinin efter ett antal minuter i spegeln först, där man intalat sig själv att spegeln ljuger och alla andra ser lika flubbiga ut. (Men varje gång jag kommer till den insikten skakar jag av mig den och tänker att det ändå är för sent att göra något åt det just då och att jag bannemig ska börja träna framåt hösten)
 
Hösten för mig är så mycket mer lugn. Man får lov att krypa in i sitt skal och bara mysa. Inga krav. Naturen växlar och färgerna sprakar av magiska färger. Våren har jag börjat älska mer och mer.  Den kan också vara ångestfylld. Men många gånger så är det en nystart. Början på en skön tid. Hela naturen vaknar och det är så himla vackert så man nästan tappar andan när man reflekterar över det.
På vintern händer det så mycket samtidigt som det inte gör det. Jul och Nyår. Skolstarter osv. Nytt läsår, ny termin. Nytt år överhuvudtaget betyder ju förändring. Man lovar sig själv att det kommande året ska bli bättre eller lika bra som föregående. Man sätter upp nya mål. Man ransakar sig själv på vad man vill göra bättre och man ger sig tusan på att man ska klara det. Efter nyår går man mot ljusare tider. 
 
 
 
Nog om årstider. Nu är det vinter och idag ska jag och Ludvig umgås med våra älskade vänner Mette och Himla! Solen skiner och vi ska snart bege oss ut på en prommis. En bra start på veckan med andra ord!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0