Annorlunda moderskap

Nu bär jag
mitt moderskap inom mig
Och nog har jag vuxit
i mitt annorlunda moderskap,
ett moderskap till en död flicka
Men jag är mor,
mor till ett dödfött barn
Det är ju också en roll
att växa in i
Liksom man växer in i rollen
som mor till ett levande barn.

-Eva Bergman-






I natt drömde jag för första gången om att jag hade ett barn hos mig. Tror inte det var Molly faktiskt. Men ett barn som jag hade i min vagn. Jag ammade och bytte blöja. Jag tröstade och bytte kläder. I natt fick jag vara mamma i drömmarnas värld. Jag sov länge idag. Jag ville verkligen inte vakna ur min dröm.


Förra veckan tittade jag på tv. På Efter tio på 4:an. Det handlade om skönhetsoperationer. Där var det en kvinna som skulle berätta om hur hon upplevde sina bla bröstoperationer. När Malou frågade henne om hon hade barn.  Så svarade hon snabbt "Ja tre stycken." Sedan ändrade hon sig ännu snabbare och rättade till det "Nej fyra. Tre levande och en i himlen.."
Så kommer jag alltid få svara. Jag kommer alltid räkna med Molly. Hon är vårt första barn och kommer alltid tillhöra den kommande barnaskaran. Hon kommer alltid alltid att räknas.
Jag kommer alltid vara mamma till ett litet barn som dog i min mage. Lika väntad. Lika älskad, som de kommande levande barnen kommer vara.

Kommentarer
Postat av: En i mängden

Jag ryser!

Du skriver så klockrent, på ett sånt sätt som gör att man förstår precis hur du känner (nästan iaf, för man kan nog inte förstå om man själv inte gått igenom samma sak).



Jag hörde någon kalla sig för "en mamma med tom famn" en gång, det uttrycket gick rakt in i hjärtat och beskrev hennes situation så bra. Man är alltid mamma till sitt barn, oavsett vad!

2012-02-13 @ 15:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0